Transdiscipline and play in the pediatric clinic for high-risk newborns at the Dr. Ricardo Gutiérrez Hospital from La Plata, Argentina
Keywords:
early care, play, psychomotor skills, psychopedagogy, public health, transdisciplineAbstract
This paper presents a hospital group work device with play workshop modality carried out in the year 2023, illustrative of the transdisciplinary approach of the High Risk Newborn Follow-up Clinic of the Pediatrics Service of the Dr. Ricardo Gutiérrez Hospital of La Plata. The group modality of the device allows
incorporating into the approach socioemotional and bonding aspects that go beyond individual attention. Firstly, the rationale of this device as a Best Practice is presented. Then, the results of the transdisciplinary approach are presented, based on a clinical evaluation by the professionals and oral narration
by the mothers of the children attending the workshop. It is expected to set a precedent regarding the relevance of expanding Good Practices in transdisciplinary groups for the follow-up of children with a neonatal history that require greater vigilance during their development.
Downloads
References
1. Martínez Miguélez M. Conceptualización de la Transdisciplinariedad. Polis, Revista de la Universidad Bolivariana. 2007: 6-16.
2. Castro-Gómez S. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. Bogotá: Siglo del Hombre Editores, Universidad Central y Pontificia Universidad Javeriana; 2007.
3. Campagna V, Martínez Goya M, Vitola A. Casa Elina. Un espacio que hospeda: reflexiones en torno a la configuración del dispositivo de abordaje de la salud mental con niños, niñas y adolescentes en tiempos de pandemia. XII Jornadas de Investigación, Docencia, Extensión y Ejercicio Profesional, 2021.
4. Loredo C, Urrutia V. Niñxs pasando, reflexiones desde el Taller de Juego: acerca de los pases de sala en Área de Internación. Sbarra Científica. 2022; 4(5).
5. Aspres N et al. Organización del seguimiento del recién nacido prematuro de alto riesgo. Buenos Aires: Ministerio de Salud; 2016.
6. Bossi L, Giúdica L, Bertania G, Fernández P, Maccarronea A, Cattainoa A. Late preterm newborn: follow-up recommendations. Archivos Argentinos de Pediatria. 2022; 120(6): S88-S94.
7. Lipina S. Child Poverty and Cognition: Developmental and Educational Implications. En: Columbia University. Education: a global compact for a time of crisis. Columbia: Columbia University Press; 2022. p 60-77.
8. Andrés SV, Gennaro MF. Experiencia en el abordaje interdisciplinario para la detección de discapacidades menores en niños con antecedentes de prematurez y alto riesgo al nacer. Revista Argentina de Terapia Ocupacional. 2019; 1.
9. Ceriani Cernadas JM. Las causas principales de la prematuridad y los muy frecuentes trastornos que ocasionan. Archivos argentinos de pediatría. 2019; 117(4): 210-11.
10. Lipina SJ. The importance of conceiving human development as a complex system. The Lancet Global Health. 2023; 11(1): e10-e11.
11. Castilla MA, Guerra MF, Villadiego EM. Salud pública: un campo de confrontación del paradigma disciplinar y transdisciplinar. Revista avances en salud. 2018: 48-57.
12. Dartiguelongue JP, Cafiero PJ. La comunicación en los equipos de salud. Arch Argent Pediatr. 2021; 119(6), 589-593.
13. Cobach C, Gallinal A. Reformulación del abordaje psicopedagógico en momentos de crisis. En: Aldonca M, Arza A, Bongiovanni Z, comps.
Psicopedagogía y Marco Social: una clínica de lo posible. Buenos Aires; Lugar Editorial; 2010.
14. Rovere M. Redes en salud: los grupos, las instituciones, la comunidad (Interrnet). Rosario; El Ágora; 2006. (acceso jun 2025). Disponible en: https://www.ms.gba.gov.ar/ssps/repositorio/libros/elec196.pdf
15. Zamorano MM, Méndez Abad M, Hernández Hernández MJ, Quintana Herrera C, Presa de Fuente E et al. La importancia del juego en los niños. Canarias pediátrica. 2019; 43(1):31-5.
16. Mieles-Barrera MD, Ceballos EC, Prado AL. Consideraciones sobre el sentido del juego en el desarrollo infantil. Praxis. 2020; 16(2):247-58.

Downloads
Published
License
Copyright (c) 2025 Silvana Marianela Cabral, Rocío Citate, M. Julia Giulianelli, Verónica Mattioli, Cecilia Yubero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los/as autores/as prestan su conformidad para ceder los derechos de copia (copyright) de sus manuscritos a la Revista, en la forma de cesión no exclusiva de derechos.